Om selskapet
Langfjordforbindelsen, tidligere Langfjordtunnelen, ble formelt stiftet 1. september 2003. Selskapets formål er å arbeide for realisering av forbindelse som skal avløse fergestrekningen Sølsnes-Åfarnes. Selskapet er eid av kommuner og næringsliv i regionen og har kontor i Molde kommune.
Selskapets virksomhet ved oppstart var å arbeide for realisering av undersjøisk tunnel mellom Sølsnes og Åfarnes. På generalforsamlingen i 2014 ble formålsparagrafen endret til: “Selskapet sitt formål er å arbeide for realisering av fergefri forbindelse mellom Sølsnes og Åfarnes”.
Selskapet skal stå for delfinansiering av utbyggingen og eventuelt administrere bompengeinnkrevingen etter de retningslinjer som fylket og/eller staten til enhver tid gir. Selskapet kan initiere eller arbeide for vegutbedringer langs fv. 64 og andre tilstøtende fylkesveger etter generalforsamlingens nærmere bestemmelse.
Kryssing av Langfjorden var under utredning i flere år, og ulike løsninger ble analysert – spesielt bru og tunnel.
Tunnelløsning med 7% stigning ble valgt, da dette var den billigst løsningen. Våren 2014 kom imidlertid Vegdirektoratet med et nytt direktiv, som spesifiserte maksimal stigning på 5% for tunneler. Langfjordforbindelsen AS måtte derfor legge bort de opprinnelige planene.
Langfjordforbindelsen AS arbeider ut fra at en løsning for fergefri kryssing av Langfjorden avhenger av at prosjektet blir selvfinansierende. Selskapet foretar nå en ny gjennomgang av inntektspotensialet (bompenger og fergeavløsningsmidler) og antatte kostnader for en flytebru.
Høsten 2020 startet selskapet en innledende analyse av alternative løsninger. I tillegg til nullalternativet (fortsatt fergedrift) ble fem alternativer for flytebru, tunell og hengebro vurdert. Styret konkluderte med at den mest realistiske løsningen for fergefri kryssing er i dag flytebru.
Vinteren 2022 ble det blant annet gjennomført et større folkemøte i forsamlingshuset på Holmemstranda. Dette for å informere lokalbefolkningen om alternativene, samt å innhente innspill fra naboer og andre interessenter. I tillegg ble status i arbeidet presentert både for kommunestyret i Rauma og for Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Høsten 2023 ble det utarbeidet en KS1-rapport for grunnlagsdokumentet (kvalitetssikring), i regi av Oslo Economics.
Våren 2024 ble KS1-rapporten lagt fram for Møre i Romsdal fylkeskommune i henhold til prosedyren for selvfinansierende prosjekt. I møte i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune 5. juni 2024 ble det fattet følgende vedtak:
”1. Samferdselsutvalet sluttar seg til anbefaling om at dersom det skal etablerast fast vegsamband over Langfjorden, så er det flytebrukonseptet det bør arbeidast vidare med.
2. Samferdselsutvalet viser til anbefalingar i KS1-rapporten og ber at desse blir følgt opp dersom Langfjordforbindelsen AS vel å jobbe vidare med prosjektet.
3. Til neste beslutningspunkt, B2 prinsippvedtak for realisering, må det ligge føre oppdaterte utredningsdokument (basert på kommunedelplan eller reguleringsplan), anslag og usikkerheitsanalyse, samt foreløpig plan for gjennomføring. Kostnadene må vere synleggjort med usikkerheit etter plannivå.”
Styret i selskapet består av
Styreleder: Karin Norli
Personlig varamedlem: Torunn Dyrkorn
Nestleder: Marcus Brevik
Personlig varamedlem: Finn André Fredvig-Erichsen
Styremedlem: Kjell Harald Danielsen
Personlig varamedlem: Odd Helge Gangstad
Styremedlem: Svein Solbjørg
Personlig varamedlem: Olav Erik Witzøe
Styremedlem: Leif Magne Lillebakk
Personlig varamedlem: Gerda Tolaas
Styremedlem: Magnhild Vik
Personlig varamedlem: Solveig Brøste Sletta
Styremedlem: Kjersti Løge
Personlig varamedlem: Hege Merethe Gagnat
Hovedaksjonærer
23,8 %
21,8 %
18,5 %
12,5 %
Molde kommune
Sparebanken Møre
Møre og Romsdal fylkeskommune
Sparebank 1 SMN
Øvrige aksjonerer er bl.a. Hustadvika, Gjemnes og Lesja kommuner.
7,6 %
Rauma kommune